NepTuMus-hanke

Logo_oranssi_musta

Neuropsykiatrinen tuki muistiperheille

puu

”Suurin hyvä, minkä voit tehdä toiselle, ei suinkaan ole rikkauksien jakaminen hänen kanssaan. Se on hänen omien rikkauksiensa paljastaminen hänelle itselleen.” – Benjamin Disraeli –

Työikäistoiminta, NepTuMus- hanke (neuropsykiatrinen tuki muistiperheille) on suunnattu kainuulaisille työikäisenä (alle 70v) muistisairauteen sairastuneille, jotka sairastavat alkavaa tai lievän vaiheen etenevää muistisairautta ja/tai joilla on ollut aivoverenkiertosairaus (AVH) / jonkun muun syyn vuoksi kognitiivisen tason heikentymistä (alkoholidementia, lievä aivovamma) sekä heidän läheisilleen.

NepTuMus- hanke tarjoaa täsmätietoa ja -tukea, ohjausta ja neuvontaa sekä toimintatapoja asiakkaan taitojen kehittymiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.

Toiminnan tavoitteena on muistiperheiden voimaantumisen lisääntyminen, kokonaisvaltaista tukea elämänhallintaan, osallisuuden tunne eri toimintaympäristöissä sekä puolison/perheen selviytymistaitojen vahvistuminen työikäisenä muistisairauteen sairastuneen puolisona tai lapsena.

Toimintamuotoina ovat tavoitteellinen perhe- ja yksilövalmennus, joka perustuu neuropsykiatriseen valmennusmalliin. Valmennus on suunnitelmallista ja tavoitteellista, asiakkaan voimavaroihin ja vahvuuksiin perustuvaa käytännön läheistä ohjausta. Valmennuksen keskiössä ovat toistot, joilla pyritään pääsemään yhdessä asetettuihin tavoitteisiin.

Vertaistuelliset klubitapaamiset (tällä hetkellä Muistiluotsi toiminnan alla)

TYÖMUSAT- vertaistapaamiset itse sairastuneille ja heidän puolisoilleen.

Virtuaalivalmennus etälaitteiden avulla

virtuaalikuva

Uutena toimintamuotona ryhmämusiikkiterapia, jossa tavoitteena on mm. käsitellä tunteita musiikkiterapia menetelmin, löytää uusia vuorovaikutusmalleja ja vahvistaa itsetuntoa uusien kokemusten ja taitojen kautta.

IMG-20191219-WA0000

Saimme miellyttävän huomionosoituksen joulun alla 2019 Kajaanin 3.Lehtikankaan apteekilta heidän kohdentaessa muovi- ja paperikasseista kertyneet tuotot Kainuun Muistiyhdistys ry:n toimintaan. Apteekkari, MBA Mikko Kananen kertoo, että apteekki on osa Avainapteekkeja, ja heillä on lanseerattu nyt Muistipaketti. Tämä palvelupaketti on kehitetty yhteystyössä Muistiliiton kanssa ja tavoitteena on saada helpotusta sekä muistisairaiden että omaisten arkeen.

Kainuun Sanomat teki jutun Maijasta, joka sairastui työikäisenä muistisairauteen. Tästä pääset lukemaan jutun: Maijan tarina

RYHMÄT JA TOIMINNAT:

Kajaanin Klubi

Kokoontuu Kainuun Muistiyhdistyksen toimistolla, Kauppakatu 36 A 4 (3. krs). Maanantaisin klo 13.00 – 15.00 seuraavasti: 10.8. / 31.8. / 5.10. / 23.11.

Ylä-Kainuun Vaarojen Klubi

Kokoontuu Ristijärvellä Monitoimikeskus Virtaalassa, Koulutie 4. Torstaisin klo 12.00 – 14.00 seuraavasti: 13.8. / 3.9. / 1.10 / 26.11. / 10.12.

Otanmäen Klubi

Kokoontuu Otanmäen Urheilutalolla, Rullaajantie 4. Tiistaisin klo 12.00 – 14.00 seuraavasti: 19.8. / 2.9. / 7.10. / 4.11. / 2.12.

TyöMuSat – vertaistapaamiset kainuulaisille

TyöMuSat yhteinen tapaaminen sairastuneille ja puolisoille kokoontuu Kajaanissa Kauppakatu 36 A 4 lauantaisin klo 11.00 – 15.00 seuraavasti: 19.9. / 28.11. / lisäksi 22.8. klo 11- 14.30 Joutenlampi ja Ruska-viikonloppu Rokualla 2.-4.10.

Lisätiedot Elli Heikkilä – Anttonen, p. 044 748 0663.

Tavoitteellinen perhevalmennus

Itse sairastuneita henkilöitä, puolisoita ja/tai perheitä, joilla on alku- tai lievän vaiheen muistisairaus. Voi tapahtua asiakkaan kotona, työpaikalla, harrastuksessa tai muussa yhteisesti sovitussa paikassa

Virtuaalivalmennus

Kokoontuminen 2 x kk chatin avulla. Laitteet tulevat Muistiyhdistyksen kautta ja niiden käyttöön opastetaan.

Kuva 8

Ota yhteyttä, kerron lisää toiminnastamme!

Muistiasiantuntija Elli Heikkilä-Anttonen

sähköposti: tyoika@kainuunmuistiyhdistys.net